Zoeken in deze blog

zondag 13 maart 2016

Tekenoefening sneller schetsen

Tijdens de ideefase had ik al een redelijk mooi conceptpaneel gemaakt. Deze wilde ik eigenlijk opnieuw gebruiken tijdens de presentatie van de conceptfase. Door een paar aanpassingen in het ontwerp heb ik ervoor gekozen om de aangepaste onderdelen los te tekenen. Hierdoor kon ik alsnog het oude conceptpaneel gebruiken en een paar tekenoefeningen doen.
Bij de oefeningen heb ik mezelf er vooral op gefocust om sneller te tekenen. Ook wilde ik sneller gebruik maken van markertechnieken. Hieronder zie je het eindresultaat van de twee tekeningen die ik gemaakt heb. Ik ben ongeveer een uur bezig geweest per tekening.





Feedback van anderen
Van meerdere studenten heb ik gehoord dat mijn markergebruik goed is gelukt en dat ik daarin echt voortgang heb geboekt. Soms moet ik wel beter opletten op hoe de marker uitvloeit. Dit doelt op de strepen die zichtbaar zijn in de tekeningen. Ook is door dit markergebruik duidelijk wat voor materialen worden gebruikt.
Schaduwen en highlights lukken ook steeds beter.

Wat heb ik hiervan geleerd?

  • Ook als ik minder precies aan mijn tekeningen werk, ziet het eindresultaat er goed uit.
  • Ik zal moeten leren om met mijn markers rechte snelle bewegingen te maken die netjes op elkaar aansluiten. Hiermee voorkom ik dat er strepen in mijn tekeningen komen.
  • Met de leerdoelen die ik gesteld heb kan ik goede vooruitgang boeken. Dat merk ik aan de feedback die ik heb ontvangen. Ik moet er wel op letten dat ik niet twee leerdoelen wil oefenen in een oefening. Zeker iets aks markergebruik en sneller leren schetsen gaat niet goed samen.

Welke leerdoelen heeft dit invloed op?

  • Leerdoel 1.7 Je kunt ontwerpideeën en -concepten doeltreffend en doelmatig visualiseren en communiceren aan medestudenten, docenten en opdrachtgevers.
  • Leerdoel 2.1 Je kunt een herontwerp van een productconfiguratie visualiseren

  • Verbeterpunt 3 uit mijn POP: Sneller schetsen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten