Zoeken in deze blog

POP

Persoonlijk ontwikkelplan

In deze opleiding wil ik zoveel mogelijk leren en  bereiken. De kennis en ervaring die ik opbouw is nodig voor het verdere verloop van mijn carrière. Tijdens de verschillende blokken wil ik competenties opbouwen door het volgen van verschillende leerlijnen en het werken aan projecten.


Mijn plan is:

De projecten zo goed mogelijk doorlopen door vanaf dag 1 mezelf in het project vast te bijten. Tijdens de projecten kan ik mijn competenties ontwikkelen. Dit ga ik doen door alle feedback die ik krijg goed te analyseren en mee te nemen naar volgende opdrachten.


Hoe?

Ik zal voornamelijk tijdens projecten mijn competenties proberen te ontwikkelen. Tijdens de projecten probeer ik ook te werken aan de losse leerlijnen van het blok. Door op deze manier te werken integreer ik de losse leerlijnen in het project. Hierdoor kan ik tijd besparen en meer aandacht besteden aan de leerlijnen die minder goed gaan.

Ook zal ik informatie die ik buiten school meekrijg gebruiken voor het ontwikkelen van mijn competenties. Denk bijvoorbeeld aan het kijken van informatieve programma’s en doen van projecten buiten school.


Waarom?

Ik wil graag zoveel mogelijk competenties ontwikkelen. Ik vind het namelijk erg fijn om een brede basiskennis te hebben. Later kan ik mij altijd nog specialiseren maar dan heb ik ook nog verstand van andere zaken.


Met wie?

Mijn vaardigheden ga ik ontwikkelen met meerdere mensen. Een aantal belangrijke personen zijn hieronder opgesomd:

Docenten: zij zullen de benodigde kennis geven tijdens de colleges. Ook geven ze feedback op gemaakte opdrachten.

Medestudenten: zij kunnen mij helpen wanneer ik moeite heb met een bepaald onderwerp. Ook kan ik aan hun om feedback vragen.  

Projectgenoten: zij zijn heel belangrijk omdat ik veel met hun samenwerk. Hierdoor kunnen we van elkaar leren. Ook kunnen we elkaar helpen met problemen en we kunnen elkaar feedback geven.


Wat wil ik en waarom?

Ik wil een leuke en leerzame studie doorlopen waarbij ik zoveel mogelijk competenties op wil doen die nodig zijn om een goede productontwerper te worden. Eventueel kan ik extra competenties opdoen om breed opgeleid te blijven, ik denk dat dat in de toekomst voordelen bied.

Na mijn studie wil ik graag een goede baan waarbij ik bijdrage kan leveren aan producten. Het lijkt me erg leuk om iets te maken waar mensen plezier van kunnen hebben.


Hoe laat ik zien dat ik mijn doelen bereikt heb?

Belangrijke leermomenten of deliverables zal ik in mijn portfolio zetten. Ook bepaalde activiteiten zullen daarbij komen te staan. Ik zal er ook bij zetten wat er goed ging en wat er volgende keer beter kan. Op die manier valt goed te volgen hoe het met mijn leercurve staat.

Nr.
Leerdoel of competentie
(Algemene leerdoelen van dit blok)
1.1
Je kunt de functies, fabricage, assemblage, faalwijzen en gevolgen daarvan, kostprijs, markt- positie, mens-product-interactie en levenscyclus van een bestaand product analyseren.

1.2
Je kunt een productontwerp optimaliseren voor wat betreft fabricage, assemblage, falen, kosten, marktpositie, mens-product-interactie en duurzaamheid/milieubelasting.
1.3
Je kunt de werkingsprincipes van een product fysisch analyseren en modelleren.

1.4
Je kunt ten opzichte van de productspecificaties een valide keuze maken voor de materialen, afmetingen en productiemethoden op basis van de eigenschappen, toepassing en prijs van metalen en kunststoffen en die van de productietechnieken waarmee je die materialen in de gewenste en/of benodigde seriegrootte, vorm en afmetingen kunt maken.

1.5
Je kunt een al dan niet regelbaar gesloten elektr(on)isch systeem waarin een gelijkstroom motor als actuator is opgenomen, ontwerpen en schematiseren.
1.6
Je kunt ecologisch verantwoord ontwerpen, rekening houdend met andere kwadranten van het zonnewiel (mens, markt en technologie)

1.7
Je kunt ontwerpideeën en -concepten doeltreffend en doelmatig visualiseren en communiceren aan medestudenten, docenten en opdrachtgevers.

1.8
Je kunt een combinatie van materiaal, vorm en afmetingen voor (onderdelen van) een product bepalen die de mechanische belasting in de gebruikssituatie kan weerstaan.

1.9
Je kunt een productontwerp modelleren in een 3D-softwarepakket.

1.10
Je kunt een samenstellingstekening en werktekeningen van een productontwerp maken.


Nr.
Leerdoel of competentie (ontwerpen en engineeren)
(Communiceren, Modelleren, Documenteren)
2.1
Je kunt een herontwerp van een productconfiguratie visualiseren
2.2
Je kunt een (bestaand) productonderdeel in 3D simuleren, documenteren en analyseren

Nr.
Leerdoel of competentie (Ontwerpen)
(Gebruik, kwadrant mens)
3.1
Je kunt een MPI-schema opstellen
3.2
Je kunt de geloofwaardigheid van het MPI-aspect van je ontwerp overtuigend bewijzen door middel van je MPI-schema

Nr.
Leerdoel of competentie (Engineeren)
(Werking & Constructie, kwadrant technologie)
4.1
Je kunt huishoudelijke apparaten determineren: alle componenten en materialen herkennen, benoemen en de specificaties daarvan vaststellen
4.2
De eigenschappen en de globale werking van deze componenten verklaren
4.3
Toepassingen van de onderdelen benoemen
4.4
Je kunt essentiële fysische metingen uitvoeren

4.5
Je kunt de opgedane kennis en informatie toepassen op nieuwe ontwerpen
4.6
Je kunt de werking van apparaten schematisch weergeven


Nr.
Leerdoel of competentie (Engineeren)
(Werking & Constructie, kwadrant technologie)
5.1
Je kunt aangeven waar de maximale inwendige belasting optreed en hoe groot deze is

5.2
Je hebt de gemiddelde materiaalspanning ten gevolge van de Normaal- en Dwarskracht bepaald
5.3
Je kunt, als je de N-lijn en de doorsnede van een onderdeel kent, de vervorming bepalen

Persoonlijke leerdoelen
Deze verbeterdoelen zijn al opgesteld in blok 2. Deze verbeterdoelen zullen veel werk vereisen en daarom heb ik nog geen nieuwe leerdoelen opgesteld. Tijdens evaluaties van verschillende fases zullen er nog verbeterdoelen opgesteld worden. Aan het eind van dit blok zal ik ook reflecteren op de voortgang van deze leerdoelen in mijn zelfbeoordeling.

Verbeterpunt 1: Betrouwbaarheid van bronnen achterhalen


S

Ik wil beter worden in het nagaan of een bron betrouwbaar is. Hier zijn verschillende methodes voor en ook kan het afhangen van wat voor soort bron je gebruikt.

M

Ik weet wanneer ik mijn doel gehaald heb als ik bij iedere bron op een juiste manier kan aantonen dat die bron betrouwbaar is.

A

Dit doel is heel acceptabel. Als dit doel behaalt is zorgt dat er namelijk voor dat ik informatie kan vinden die betrouwbaar is.

R

Dit leerdoel is reëel door het te gebruiken tijdens het opzoeken van informatie.

T

Ik wil dit leerdoel tijdens de analysefase van blok 4 onder de knie hebben.

Leerdoel

De betrouwbaarheid van bronnen achterhalen

Activiteiten

Tijdens het zoeken naar informatie controleren of een bron betrouwbaar is of niet.



Verbeterpunt 2: Sneller feedback geven wanneer nodig


S

Ik wil mezelf aanleren om sneller op problemen af te stappen en feedback te geven. Hiermee kan voorkomen worden dat die problemen groter worden.

M

Ik weet dat ik dit doel bereikt heb als ik niet meer twijfel om op iemand af te stappen. Ook zouden problemen binnen het project merkbaar minder vaak voor moeten komen.

A

Dit leerdoel is acceptabel als het goed wordt toegepast. Ik moet er wel op letten dat ik feedback geef en niet mensen ga afbranden.

R

Dit leerdoel is reëel maar wel lastig. Ik moet ervoor zorgen dat ik er snel mee aan de slag ga.

T

Dit leerdoel is voor de lange termijn. Ik hoop dit leerdoel voor het eind van het tweede leerjaar onder de knie te hebben.

Leerdoel

Sneller ingrijpen bij problemen binnen de projectgroep en daar feedback op geven.

Activiteiten

Problemen binnen de projectgroep sneller aanpakken.



Verbeterpunt 3: Sneller schetsen


S

Tijdens het maken van een schets van mijn integraal idee viel het Steven Bouwens op dat ik te secuur wil werken. Dit heeft eigenlijk geen nut omdat de tekening er niet veel mooier van wordt. Ook verlies ik er erg veel tijd mee. Daarom wil ik sneller leren schetsen.

M

Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als ik een integraal idee sneller kan schetsen dan eerst. Mijn doel is om een schets te kunnen maken binnen een half uur.

A

Dit doel is acceptabel omdat het me later veel tijd zal besparen. Om het moment doe ik meer dan 3 uur over een schets. Als ik dit binnen een halfuur kan, heb ik 2,5 uur over voor andere zaken.

R

Dit leerdoel is reëel. Ik zal regelmatig moeten schetsen in een snel tempo. De schetsen zullen dan vanzelf ook steeds beter worden.

T

Dit leerdoel wil ik aan het eind van blok 3 onder de knie hebben.

Leerdoel

Sneller schetsen maken voor het visualiseren van ideeën en concepten.

Activiteiten

2 keer per week een schets maken.



Verbeterpunt 4: Het doel van een presentatie handhaven


S

Bij de presentatie van de ideefase en de toelichting van het analyseverslag is gebleken dat het doel van de presentatie niet aanwezig is. Hierdoor kun je informatie minder goed overbrengen en je zult niet bereiken wat je wilde bereiken.

M

Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als de presentaties vlotter verlopen. Ook valt het te merken aan de mensen waar je voor presenteert. Voor hun wordt de presentatie helderder.

A

Dit leerdoel is zeer acceptabel omdat je met presentaties jezelf een beetje moet verkopen. Je wilt namelijk bereiken dat ze jouw ideeën kiezen. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt zal dat beter gaan.

R

Dit leerdoel is reëel. De presentaties zullen beter voorbereid moeten worden.

T

Dit leerdoel wil ik voor het eind van blok 3 beheersen.

Leerdoel

Een duidelijk doel opstellen voor een presentatie en dit doel handhaven tijdens de presentatie.

Activiteiten

Goed nadenken over het doel van de presentatie en de presentatie hierop baseren. Dit vergt een goede voorbereiding.



Verbeterpunt 5: Meer lachen tijdens presentaties


S

Bij de presentaties moet ik meer lachen. Hierdoor worden de presentaties wat luchtiger en maak je het voor de luisteraar interessanter. Dan kan je publiek zijn aandacht langer vasthouden.

M

Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als ik meer lach bij presentaties. Hierbij helpt het ook om zelf af en toe een grap te maken. Je kunt het ook merken aan de aandacht van je publiek.

A

Dit leerdoel is acceptabel, je zorgt ervoor dat je publiek zijn aandacht langer vast kan houden.

R

Dit leerdoel is reëel. Ik heb veel ervaring met spreken voor een groep in verschillende vormen (presenteren, instrueren en lesgeven). Dit maakt dat ik ook nooit zenuwachtig ben voor presentaties en mijn aandacht kan focussen op bepaalde verbeterpunten.

T

Dit leerdoel wil ik voor het eind van blok 3 beheersen.

Leerdoel

Meer lachen tijdens het presenteren.

Activiteiten

Presentaties geven en kansen aangrijpen om bijv. een grap te maken als je merkt dat het publiek de aandacht verliest.



Verbeterpunt 6: Kennis over spuitgietmallen uitbreiden


S

Om het eenvoudiger te maken om mallen te ontwerpen wil ik meer te weten komen over spuitgietmallen. Ik wil graag weten wat de mogelijkheden zijn en welke slimme trucen er worden toegepast. Deze kennis is erg handig omdat je ook beter rekening kan houden met de produceerbaarheid van kunststof onderdelen.

M

Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als ik merk dat ik bepaalde trucen uit de praktijk ga toepassen in zelf ontworpen onderdelen. Het ontwerpen van onderdelen en mallen zou hierdoor sneller moeten gaan.

A

Dit leerdoel is zéér acceptabel omdat ik sneller slimme listen toe kan passen in mijn ontwerp. Deze listen kunnen enorm helpen om bepaalde problemen in je ontwerp op te lossen.

R

Dit leerdoel is reëel, maar kan best veel tijd in beslag nemen. Ik wil dit graag beter leren, maar het mag niet ten koste gaan van andere competenties die ik mezelf wil leren.

T

Dit leerdoel is voor de lange termijn. Ik wil dit leerdoel in blok 6 onder de knie hebben.

Leerdoel

Kennis over spuitgietonderdelen uitbreiden.

Activiteiten

-       Informatie opzoeken over het gebruik en de productie van spuitgietmallen
-       Voorbeelden van mallen opzoeken waar slimmen trucen in zijn verwerkt.



Verbeterpunt 7: Markergebruik voor schaduw en hoogglans


S

Ik wil beter gebruik leren maken van mijn markers om schaduw en hoogglans aan te brengen in mijn tekeningen. Dit heeft heel veel te maken met contrast.

M

Ik weet dat ik mijn doel heb behaald als ik de belichting van mijn tekeningen goed vind kloppen met de realiteit. Vooral als ook andere mensen vinden dat het goed klopt.

A

Dit doel is acceptabel omdat de tekeningen realistischer en mooier worden.

R

Dit leerdoel is reëel, de tekeningen worden grafisch mooier en dit kan helpen tijdens presentaties.

T

Dit leerdoel wil ik aan het eind van blok 4 onder de knie hebben.

Leerdoel

Markergebruik verbeteren door veel contrast aan te brengen

Activiteiten

1 keer per 2 weken een tekening maken met veel contrastverschillen.





























Toevoeging aan mijn POP n.a.v. nieuwe leerdoelen uit STARRT formulieren



Verbeterpunt 8: Verder verdieping FMEA, LCA en MPI


S

Aangezien de bovenstaande onderdelen zogeheten ‘quickscans’ zijn, wil ik mij hier meer in verdiepen en vaker oefenen om er sneller en beter in te worden.

M

Ik weet wanneer ik mijn doe gehaald heb als ik niet meer hoef te zoeken naar hoe deze quickscans werken. Dit zorgde ervoor dat het lang duurde om ze te maken.

A

Als ik dit doel gehaald heb kan ik heel snel quickscans maken en doorgaan met verdere taken. Dit maakt het doel heel acceptabel.

R

Dit leerdoel is reëel, maar ik moet zorgen dat ook mijn projectgenoten deze scans goed onder de knie kunnen krijgen. Daarom zal dit leerdoel niet meteen dit blok gehaald worden.

T

Dit leerdoel wil ik aan het eind van blok 4 onder de knie hebben.

Leerdoel

Snel quickscans kunnen maken.

Activiteiten

Zo veel mogelijk quickscans maken binnen het project. Mocht het leerdoel niet snel genoeg gaan kan ik ook quickscans maken van een huishoudelijk apparaat thuis.


Verbeterpunt 9: Kritischer kijken naar ideeën


S

Ik wil kritischer kijken naar ideeën zonder mijn creativiteit te verliezen. Dit wil ik doen door tijdens divergeren alle creativiteit te uiten. Vervolgens zal ik deze mindset omzetten tijdens het ordenen. Daarna kan ik kritisch kijken naar alle ideeën tijdens het convergeren.

M

Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als ik geen integraal idee meer samenstel die eigenlijk niet haalbaar is (binnen deze opdracht).

A

Dit leerdoel is zeer acceptabel omdat een opdrachtgever niet zit te wachten op ideeën waar hij in de context niets aan heeft. (bijv. een supermooi idee maar met een veel te hoge kostprijs voor de positionering van het product)

R

Dit leerdoel is realistisch wanneer ik binnen de ideefase heel selectief een andere mindset aanneem per fase (divergeren, ordenen, convergeren).

T

Dit leerdoel wil ik in blok 5 behalen, dan heb ik in blok 4 nog de tijd om te oefenen. Ik wil in blok 5 geen onrealistische ideeën aanleveren.

Leerdoel

Kritischer kijken naar ideeën tijdens het convergeren in de ideefase zodat er geen onrealistische ideeën worden aangeleverd.

Activiteiten

-          Duidelijk onderscheid maken tussen divergeren en convergeren
-          Deelnemen aan de ideefases die in volgende projecten voorkomen.


Verbeterpunt 10: Doorontwikkelen van deeloplossingen


S

Ik wil mezelf in volgende conceptfases meer richten op het stapelen van listen, integreren van functies en doorontwikkelen van deeloplossingen. Daarna ga ik aantonen dat het concept haalbaar is.

M

Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als er in de conceptfase nog veel veranderd wordt aan deeloplossingen in het concept. Ook kun je dat merken aan je eindproducten. Het concept zal op alle vier de kwadranten beter scoren dan na de ideefase.

A

Dit leerdoel is erg acceptabel omdat de concepten slimmer worden. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een concept die zeer goed bedienbaar is, meer of handigere functies heeft, goedkoper is dan eerst en ook beter is voor het milieu.

R

Dit leerdoel is realistisch. Toch moet ik er wel goed op letten dat ik genoeg tijd overhoud om op alle vlakken aan te tonen dat het concept haalbaar is.

T

Dit leerdoel wil ik in blok 5 gehaald hebben.

Leerdoel

Doorontwikkelen van deeloplossingen door listen te stapelen, functies te integreren en rekening te houden met alle kwadranten van het zonnewiel.

Activiteiten

-          Aan het begin van de conceptfase goed kijken naar de kern van de opdracht. Vervolgens ga ik beoordelen welke functies hier veel invloed op hebben.
-          De belangrijke deeloplossingen doorontwikkelen op elk vlak van het zonnewiel.


Verbeterpunt 11: dieper ingaan op het DFA


S

Ik wil meer oefenen met het DFA, zodat ik bij volgende projecten dieper in kan gaan op de assemblage. Als ik hier meer inzicht op krijg kan ik de kostprijs van een product nog meer omlaag brengen.

M

Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als ik enkele slimme listen toe kan passen die resulteren in een snellere assemblage.

A

Dit leerdoel is zeer acceptabel omdat ik de kostprijs van een product omlaag kan brengen. Ook kan ik de assemblage voor werknemers eenvoudiger maken. Dit zorgt ook voor minder misproducties.

R

Dit leerdoel is zeer reëel, ik zal dit vooral proberen te combineren met projecten.

T

Ik wil dit leerdoel aan het eind van blok 5 onder de knie hebben.

Leerdoel

Listen toepassen in de assemblage van een product, door dieper in te gaan op het DFA.

Activiteiten

Tijdens projecten wil ik zelf het DFA maken. Hierbij ga ik proberen om stap voor stap dieper in te gaan op het DFA. Het gaat dus niet om stappen weglaten, maar om het vereenvoudigen van onderdelen of bevestigingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten