Persoonlijk
ontwikkelplan
In deze opleiding wil ik zoveel mogelijk leren en bereiken.
De kennis en ervaring die ik opbouw is nodig voor het verdere verloop van mijn
carrière. Tijdens de verschillende blokken wil ik competenties opbouwen door
het volgen van verschillende leerlijnen en het werken aan projecten.
Mijn plan is:
De projecten zo goed mogelijk doorlopen door vanaf dag 1 mezelf in
het project vast te bijten. Tijdens de projecten kan ik mijn competenties
ontwikkelen. Dit ga ik doen door alle feedback die ik krijg goed te analyseren
en mee te nemen naar volgende opdrachten.
Hoe?
Ik zal voornamelijk tijdens projecten mijn competenties proberen
te ontwikkelen. Tijdens de projecten probeer ik ook te werken aan de losse
leerlijnen van het blok. Door op deze manier te werken integreer ik de losse
leerlijnen in het project. Hierdoor kan ik tijd besparen en meer aandacht
besteden aan de leerlijnen die minder goed gaan.
Ook zal ik informatie die ik buiten school meekrijg gebruiken voor
het ontwikkelen van mijn competenties. Denk bijvoorbeeld aan het kijken van
informatieve programma’s en doen van projecten buiten school.
Waarom?
Ik wil graag zoveel mogelijk competenties ontwikkelen. Ik vind het
namelijk erg fijn om een brede basiskennis te hebben. Later kan ik mij altijd
nog specialiseren maar dan heb ik ook nog verstand van andere zaken.
Met wie?
Mijn vaardigheden ga ik ontwikkelen met meerdere mensen. Een
aantal belangrijke personen zijn hieronder opgesomd:
Docenten: zij zullen de benodigde kennis geven tijdens de
colleges. Ook geven ze feedback op gemaakte opdrachten.
Medestudenten: zij kunnen mij helpen wanneer ik moeite heb met een
bepaald onderwerp. Ook kan ik aan hun om feedback vragen.
Projectgenoten: zij zijn heel belangrijk omdat ik veel met hun
samenwerk. Hierdoor kunnen we van elkaar leren. Ook kunnen we elkaar helpen met
problemen en we kunnen elkaar feedback geven.
Wat wil ik en waarom?
Ik wil een leuke en leerzame studie doorlopen waarbij ik zoveel
mogelijk competenties op wil doen die nodig zijn om een goede productontwerper
te worden. Eventueel kan ik extra competenties opdoen om breed opgeleid te
blijven, ik denk dat dat in de toekomst voordelen bied.
Na mijn studie wil ik graag een goede baan waarbij ik bijdrage kan
leveren aan producten. Het lijkt me erg leuk om iets te maken waar mensen
plezier van kunnen hebben.
Hoe laat ik zien dat ik mijn doelen bereikt heb?
Belangrijke leermomenten of deliverables zal ik in mijn portfolio
zetten. Ook bepaalde activiteiten zullen daarbij komen te staan. Ik zal er ook
bij zetten wat er goed ging en wat er volgende keer beter kan. Op die manier
valt goed te volgen hoe het met mijn leercurve staat.
Nr.
|
Leerdoel of competentie
(Algemene leerdoelen van dit blok)
|
1.1
|
Je kunt de
functies, fabricage, assemblage, faalwijzen en gevolgen daarvan, kostprijs,
markt- positie, mens-product-interactie en levenscyclus van een bestaand
product analyseren.
|
1.2
|
Je kunt een productontwerp
optimaliseren voor wat betreft fabricage, assemblage, falen, kosten,
marktpositie, mens-product-interactie en duurzaamheid/milieubelasting.
|
1.3
|
Je kunt de
werkingsprincipes van een product fysisch analyseren en modelleren.
|
1.4
|
Je kunt ten opzichte van de
productspecificaties een valide keuze maken voor de materialen, afmetingen en
productiemethoden op basis van de eigenschappen, toepassing en prijs van
metalen en kunststoffen en die van de productietechnieken waarmee je die
materialen in de gewenste en/of benodigde seriegrootte, vorm en afmetingen
kunt maken.
|
1.5
|
Je kunt een al
dan niet regelbaar gesloten elektr(on)isch systeem waarin een gelijkstroom
motor als actuator is opgenomen, ontwerpen en schematiseren.
|
1.6
|
Je kunt ecologisch verantwoord
ontwerpen, rekening houdend met andere kwadranten van het zonnewiel (mens,
markt en technologie)
|
1.7
|
Je kunt
ontwerpideeën en -concepten doeltreffend en doelmatig visualiseren en
communiceren aan medestudenten, docenten en opdrachtgevers.
|
1.8
|
Je kunt een combinatie van
materiaal, vorm en afmetingen voor (onderdelen van) een product bepalen die
de mechanische belasting in de gebruikssituatie kan weerstaan.
|
1.9
|
Je kunt een
productontwerp modelleren in een 3D-softwarepakket.
|
1.10
|
Je kunt een samenstellingstekening
en werktekeningen van een productontwerp maken.
|
Nr.
|
Leerdoel of competentie (ontwerpen en engineeren)
(Communiceren, Modelleren, Documenteren)
|
2.1
|
Je kunt een
herontwerp van een productconfiguratie visualiseren
|
2.2
|
Je kunt een (bestaand)
productonderdeel in 3D simuleren, documenteren en analyseren
|
Nr.
|
Leerdoel of competentie (Ontwerpen)
(Gebruik, kwadrant mens)
|
3.1
|
Je kunt een
MPI-schema opstellen
|
3.2
|
Je kunt de geloofwaardigheid van
het MPI-aspect van je ontwerp overtuigend bewijzen door middel van je
MPI-schema
|
Nr.
|
Leerdoel of competentie (Engineeren)
(Werking & Constructie, kwadrant technologie)
|
4.1
|
Je kunt
huishoudelijke apparaten determineren: alle componenten en materialen
herkennen, benoemen en de specificaties daarvan vaststellen
|
4.2
|
De eigenschappen en de globale
werking van deze componenten verklaren
|
4.3
|
Toepassingen van
de onderdelen benoemen
|
4.4
|
Je kunt essentiële fysische
metingen uitvoeren
|
4.5
|
Je kunt de
opgedane kennis en informatie toepassen op nieuwe ontwerpen
|
4.6
|
Je kunt de werking van apparaten
schematisch weergeven
|
Nr.
|
Leerdoel of competentie (Engineeren)
(Werking & Constructie, kwadrant technologie)
|
5.1
|
Je kunt aangeven
waar de maximale inwendige belasting optreed en hoe groot deze is
|
5.2
|
Je hebt de gemiddelde
materiaalspanning ten gevolge van de Normaal- en Dwarskracht bepaald
|
5.3
|
Je kunt, als je
de N-lijn en de doorsnede van een onderdeel kent, de vervorming bepalen
|
Persoonlijke leerdoelen
Deze
verbeterdoelen zijn al opgesteld in blok 2. Deze verbeterdoelen zullen veel
werk vereisen en daarom heb ik nog geen nieuwe leerdoelen opgesteld. Tijdens
evaluaties van verschillende fases zullen er nog verbeterdoelen opgesteld
worden. Aan het eind van dit blok zal ik ook reflecteren op de voortgang van
deze leerdoelen in mijn zelfbeoordeling.
Verbeterpunt 1: Betrouwbaarheid van
bronnen achterhalen
|
|
S
|
Ik wil beter worden in het nagaan of een bron
betrouwbaar is. Hier zijn verschillende methodes voor en ook kan het afhangen
van wat voor soort bron je gebruikt.
|
M
|
Ik weet wanneer ik mijn doel gehaald heb als ik bij
iedere bron op een juiste manier kan aantonen dat die bron betrouwbaar is.
|
A
|
Dit doel is heel acceptabel. Als dit doel behaalt is
zorgt dat er namelijk voor dat ik informatie kan vinden die betrouwbaar is.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel door het te gebruiken tijdens
het opzoeken van informatie.
|
T
|
Ik wil dit leerdoel tijdens de analysefase van blok
4 onder de knie hebben.
|
Leerdoel
|
De betrouwbaarheid van bronnen achterhalen
|
Activiteiten
|
Tijdens het zoeken naar informatie controleren of
een bron betrouwbaar is of niet.
|
Verbeterpunt 2: Sneller feedback geven
wanneer nodig
|
|
S
|
Ik wil mezelf aanleren om sneller op problemen af te
stappen en feedback te geven. Hiermee kan voorkomen worden dat die problemen
groter worden.
|
M
|
Ik weet dat ik dit doel bereikt heb als ik niet meer
twijfel om op iemand af te stappen. Ook zouden problemen binnen het project
merkbaar minder vaak voor moeten komen.
|
A
|
Dit leerdoel is acceptabel als het goed wordt toegepast.
Ik moet er wel op letten dat ik feedback geef en niet mensen ga afbranden.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel maar wel lastig. Ik moet
ervoor zorgen dat ik er snel mee aan de slag ga.
|
T
|
Dit leerdoel is voor de lange termijn. Ik hoop dit
leerdoel voor het eind van het tweede leerjaar onder de knie te hebben.
|
Leerdoel
|
Sneller ingrijpen bij problemen binnen de
projectgroep en daar feedback op geven.
|
Activiteiten
|
Problemen binnen de projectgroep sneller aanpakken.
|
Verbeterpunt 3: Sneller schetsen
|
|
S
|
Tijdens het maken
van een schets van mijn integraal idee viel het Steven Bouwens op dat ik te
secuur wil werken. Dit heeft eigenlijk geen nut omdat de tekening er niet
veel mooier van wordt. Ook verlies ik er erg veel tijd mee. Daarom wil ik
sneller leren schetsen.
|
M
|
Ik weet dat ik
mijn doel behaald heb als ik een integraal idee sneller kan schetsen dan
eerst. Mijn doel is om een schets te kunnen maken binnen een half uur.
|
A
|
Dit doel is
acceptabel omdat het me later veel tijd zal besparen. Om het moment doe ik
meer dan 3 uur over een schets. Als ik dit binnen een halfuur kan, heb ik 2,5
uur over voor andere zaken.
|
R
|
Dit leerdoel is
reëel. Ik zal regelmatig moeten schetsen in een snel tempo. De schetsen
zullen dan vanzelf ook steeds beter worden.
|
T
|
Dit leerdoel wil
ik aan het eind van blok 3 onder de knie hebben.
|
Leerdoel
|
Sneller schetsen
maken voor het visualiseren van ideeën en concepten.
|
Activiteiten
|
2 keer per week
een schets maken.
|
Verbeterpunt 4: Het doel van een
presentatie handhaven
|
|
S
|
Bij de presentatie van de ideefase en de toelichting
van het analyseverslag is gebleken dat het doel van de presentatie niet
aanwezig is. Hierdoor kun je informatie minder goed overbrengen en je zult
niet bereiken wat je wilde bereiken.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als de
presentaties vlotter verlopen. Ook valt het te merken aan de mensen waar je
voor presenteert. Voor hun wordt de presentatie helderder.
|
A
|
Dit leerdoel is zeer acceptabel omdat je met
presentaties jezelf een beetje moet verkopen. Je wilt namelijk bereiken dat
ze jouw ideeën kiezen. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt zal dat beter
gaan.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel. De presentaties zullen beter
voorbereid moeten worden.
|
T
|
Dit leerdoel wil ik voor het eind van blok 3
beheersen.
|
Leerdoel
|
Een duidelijk doel opstellen voor een presentatie en
dit doel handhaven tijdens de presentatie.
|
Activiteiten
|
Goed nadenken over het doel van de presentatie en de
presentatie hierop baseren. Dit vergt een goede voorbereiding.
|
Verbeterpunt 5: Meer lachen tijdens
presentaties
|
|
S
|
Bij de presentaties moet ik meer lachen. Hierdoor
worden de presentaties wat luchtiger en maak je het voor de luisteraar
interessanter. Dan kan je publiek zijn aandacht langer vasthouden.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als ik meer
lach bij presentaties. Hierbij helpt het ook om zelf af en toe een grap te
maken. Je kunt het ook merken aan de aandacht van je publiek.
|
A
|
Dit leerdoel is acceptabel, je zorgt ervoor dat je
publiek zijn aandacht langer vast kan houden.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel. Ik heb veel ervaring met
spreken voor een groep in verschillende vormen (presenteren, instrueren en
lesgeven). Dit maakt dat ik ook nooit zenuwachtig ben voor presentaties en
mijn aandacht kan focussen op bepaalde verbeterpunten.
|
T
|
Dit leerdoel wil ik voor het eind van blok 3
beheersen.
|
Leerdoel
|
Meer lachen tijdens het presenteren.
|
Activiteiten
|
Presentaties geven en kansen aangrijpen om bijv. een
grap te maken als je merkt dat het publiek de aandacht verliest.
|
Verbeterpunt 6: Kennis over
spuitgietmallen uitbreiden
|
|
S
|
Om het eenvoudiger te maken om mallen te ontwerpen
wil ik meer te weten komen over spuitgietmallen. Ik wil graag weten wat de
mogelijkheden zijn en welke slimme trucen er worden toegepast. Deze kennis is
erg handig omdat je ook beter rekening kan houden met de produceerbaarheid
van kunststof onderdelen.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel behaald heb als ik merk dat
ik bepaalde trucen uit de praktijk ga toepassen in zelf ontworpen onderdelen.
Het ontwerpen van onderdelen en mallen zou hierdoor sneller moeten gaan.
|
A
|
Dit leerdoel is zéér acceptabel omdat ik sneller
slimme listen toe kan passen in mijn ontwerp. Deze listen kunnen enorm helpen
om bepaalde problemen in je ontwerp op te lossen.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel, maar kan best veel tijd in
beslag nemen. Ik wil dit graag beter leren, maar het mag niet ten koste gaan
van andere competenties die ik mezelf wil leren.
|
T
|
Dit leerdoel is voor de lange termijn. Ik wil dit
leerdoel in blok 6 onder de knie hebben.
|
Leerdoel
|
Kennis over spuitgietonderdelen uitbreiden.
|
Activiteiten
|
- Informatie opzoeken over het gebruik en de productie van
spuitgietmallen
- Voorbeelden van mallen opzoeken waar slimmen trucen in zijn
verwerkt.
|
Verbeterpunt
7: Markergebruik voor schaduw en hoogglans
|
|
S
|
Ik wil beter gebruik leren maken van mijn markers om schaduw en
hoogglans aan te brengen in mijn tekeningen. Dit heeft heel veel te maken met
contrast.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel heb behaald als ik de belichting van mijn
tekeningen goed vind kloppen met de realiteit. Vooral als ook andere mensen
vinden dat het goed klopt.
|
A
|
Dit doel is acceptabel omdat de tekeningen realistischer en mooier
worden.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel, de tekeningen worden grafisch mooier en dit
kan helpen tijdens presentaties.
|
T
|
Dit leerdoel wil ik aan het eind van blok 4 onder de knie hebben.
|
Leerdoel
|
Markergebruik verbeteren door veel contrast aan te brengen
|
Activiteiten
|
1 keer per 2 weken een tekening maken met veel
contrastverschillen.
|
Toevoeging aan mijn POP n.a.v. nieuwe leerdoelen uit STARRT formulieren
Verbeterpunt 8: Verder verdieping FMEA, LCA en MPI
|
|
S
|
Aangezien de bovenstaande
onderdelen zogeheten ‘quickscans’ zijn, wil ik mij hier meer in verdiepen en
vaker oefenen om er sneller en beter in te worden.
|
M
|
Ik weet wanneer ik mijn doe
gehaald heb als ik niet meer hoef te zoeken naar hoe deze quickscans werken.
Dit zorgde ervoor dat het lang duurde om ze te maken.
|
A
|
Als ik dit doel gehaald heb kan ik
heel snel quickscans maken en doorgaan met verdere taken. Dit maakt het doel
heel acceptabel.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel, maar ik
moet zorgen dat ook mijn projectgenoten deze scans goed onder de knie kunnen
krijgen. Daarom zal dit leerdoel niet meteen dit blok gehaald worden.
|
T
|
Dit leerdoel wil ik aan het eind
van blok 4 onder de knie hebben.
|
Leerdoel
|
Snel quickscans kunnen maken.
|
Activiteiten
|
Zo veel mogelijk quickscans maken
binnen het project. Mocht het leerdoel niet snel genoeg gaan kan ik ook
quickscans maken van een huishoudelijk apparaat thuis.
|
Verbeterpunt 9: Kritischer kijken naar ideeën
|
|
S
|
Ik wil kritischer kijken naar
ideeën zonder mijn creativiteit te verliezen. Dit wil ik doen door tijdens
divergeren alle creativiteit te uiten. Vervolgens zal ik deze mindset
omzetten tijdens het ordenen. Daarna kan ik kritisch kijken naar alle ideeën
tijdens het convergeren.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel behaald
heb als ik geen integraal idee meer samenstel die eigenlijk niet haalbaar is
(binnen deze opdracht).
|
A
|
Dit leerdoel is zeer acceptabel
omdat een opdrachtgever niet zit te wachten op ideeën waar hij in de context
niets aan heeft. (bijv. een supermooi idee maar met een veel te hoge
kostprijs voor de positionering van het product)
|
R
|
Dit leerdoel is realistisch
wanneer ik binnen de ideefase heel selectief een andere mindset aanneem per
fase (divergeren, ordenen, convergeren).
|
T
|
Dit leerdoel wil ik in blok 5
behalen, dan heb ik in blok 4 nog de tijd om te oefenen. Ik wil in blok 5 geen
onrealistische ideeën aanleveren.
|
Leerdoel
|
Kritischer kijken naar ideeën
tijdens het convergeren in de ideefase zodat er geen onrealistische ideeën
worden aangeleverd.
|
Activiteiten
|
-
Duidelijk onderscheid maken tussen divergeren
en convergeren
-
Deelnemen aan de ideefases die in volgende
projecten voorkomen.
|
Verbeterpunt 10: Doorontwikkelen van deeloplossingen
|
|
S
|
Ik wil mezelf in volgende
conceptfases meer richten op het stapelen van listen, integreren van functies
en doorontwikkelen van deeloplossingen. Daarna ga ik aantonen dat het concept
haalbaar is.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel behaald
heb als er in de conceptfase nog veel veranderd wordt aan deeloplossingen in
het concept. Ook kun je dat merken aan je eindproducten. Het concept zal op
alle vier de kwadranten beter scoren dan na de ideefase.
|
A
|
Dit leerdoel is erg acceptabel
omdat de concepten slimmer worden. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een
concept die zeer goed bedienbaar is, meer of handigere functies heeft,
goedkoper is dan eerst en ook beter is voor het milieu.
|
R
|
Dit leerdoel is realistisch. Toch
moet ik er wel goed op letten dat ik genoeg tijd overhoud om op alle vlakken
aan te tonen dat het concept haalbaar is.
|
T
|
Dit leerdoel wil ik in blok 5
gehaald hebben.
|
Leerdoel
|
Doorontwikkelen van
deeloplossingen door listen te stapelen, functies te integreren en rekening
te houden met alle kwadranten van het zonnewiel.
|
Activiteiten
|
-
Aan het
begin van de conceptfase goed kijken naar de kern van de opdracht. Vervolgens
ga ik beoordelen welke functies hier veel invloed op hebben.
-
De
belangrijke deeloplossingen doorontwikkelen op elk vlak van het zonnewiel.
|
Verbeterpunt 11: dieper ingaan op het DFA
|
|
S
|
Ik wil meer oefenen met het DFA,
zodat ik bij volgende projecten dieper in kan gaan op de assemblage. Als ik hier
meer inzicht op krijg kan ik de kostprijs van een product nog meer omlaag
brengen.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel behaald
heb als ik enkele slimme listen toe kan passen die resulteren in een snellere
assemblage.
|
A
|
Dit leerdoel is zeer acceptabel
omdat ik de kostprijs van een product omlaag kan brengen. Ook kan ik de
assemblage voor werknemers eenvoudiger maken. Dit zorgt ook voor minder
misproducties.
|
R
|
Dit leerdoel is zeer reëel, ik zal
dit vooral proberen te combineren met projecten.
|
T
|
Ik wil dit leerdoel aan het eind
van blok 5 onder de knie hebben.
|
Leerdoel
|
Listen toepassen in de assemblage
van een product, door dieper in te gaan op het DFA.
|
Activiteiten
|
Tijdens projecten wil ik zelf het
DFA maken. Hierbij ga ik proberen om stap voor stap dieper in te gaan op het
DFA. Het gaat dus niet om stappen weglaten, maar om het vereenvoudigen van
onderdelen of bevestigingen.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten