Situatie
In het project van blok 3 moet er een
herontwerp gemaakt worden. Hierdoor verloopt de analysefase anders dan ik
gewend ben van de vorige blokken. Er moet namelijk een analyse gemaakt worden
van het huidige product. In dit geval is dat een Princess 4 in 1 contactgrill.
De grill bestaat al een langere tijd,
maar door een wijziging in de Europese normen moet er het een en ander
aangepast worden. De grill moet zodanig ontworpen worden dat men zich niet
zomaar meer kan branden aan de buitenkant van het apparaat.
Voor deze analysefase zijn twee weken
tijd beschikbaar om het huidige apparaat te analyseren en een analyse te maken
voor het verdere verloop van dit project. Dit betekend dat de werkdruk flink
omhoog gaat. Daarom is er een zo goed mogelijk projectplan gemaakt waarin
vastgelegd staat wat we wel en niet gaan doen.
Taak
De opdrachtgever van dit project is
Princess. Zij verwachten van ons om in deze fase zoveel mogelijk te analyseren
van het huidige product. Ook moet er een analyse gedaan worden aan de hand van
de onderzoeksvragen die wij nog hebben.
Ik ben deze keer aangewezen als
groepsleider. Hierdoor ben ik veel bezig geweest met het maken van het
projectplan. Binnen het projectplan heb ik mij vooral gefocust op het opstellen
van de tussen- en eindproducten. Op dit document heb ik ook de planning voor
het project gebaseerd.
Bij de analyse van het huidige product
heb ik mij gefocust op het demonteren en assembleren van de grill. Daarbij heb
ik het DFA / DFM gemaakt. Om dit goed te kunnen doen moesten alle materialen in
de grill bekend zijn. Er was vanuit Princess een lijst met materialen verstrekt
maar deze klopte volgens ons niet. De meeste onderdelen waren correct
doorgegeven, maar de kunststof handvaten zouden van bakeliet zijn. Omdat we
vermoedden dat dit niet klopte ben ik samen met Gavin (uit een andere
projectgroep) het materiaal gaan onderzoeken om vast te stellen wat het wél is.
Vervolgens heb ik ook nog een LCA
gemaakt om de belasting op het milieu in kaart te brengen en heb ik de grill
veelvuldig gebruikt om een user scenario te maken.
Activiteiten
- PvA lay-out, kwaliteits- en spellingscontrole
- PvA achtergronden, doelstelling en projectopdracht
- PvA tussen- en eindproducten
- Projectplanning
- DFA / DFM
- Demonteren en assembleren van huidig product
- MPI (gedeeltelijk)
- User scenario
- LCA
- Uitwerkingen analysevragen (en deelvragen)
- PvE / W
- Ontwerpvisie
- Analyseverslag lay-out, kwaliteits- en spellingscontrole
Resultaat
Het resultaat van de analyse van het
huidige product vind ik aardig goed gelukt. Het MPI mag uitgebreider gedaan
worden maar de andere analyses zijn goed. Door de hogere werkdruk is er meer
gefocust op de analyse van het huidige product. Hierdoor is de verdere analyse
minder uitgebreid gedaan, maar hebben we wel de nieuwe elementen goed kunnen oefenen.
Tijdens de presentatie zijn de
volgende punten naar voren gekomen.
- Het doel van de presentatie is niet duidelijk
- MPI wordt duidelijker als je nummering en fases toevoegt. Nu is het moeilijk om bepaalde stappen te zoeken.
- Het is beter om onder je onderzoeken al conclusies te trekken. Dan staat de gevonden informatie er vlak boven en kun je daarnaar terugkijken. Wel vat je alle conclusies nog een keer samen.
- De ontwerpvisie moet gefocust zijn, anders is het niet duidelijk genoeg waar je je precies op gaat richten.
- Er moeten meer betrouwbare bronnen gebruikt worden anders weet je niet zeker of de gevonden informatie ook echt klopt.
- Bij het onderzoek naar verbranding moet er een veiligheidsmarge worden ingevoerd.
- De hoofdvraag komt goed overeen met wat het antwoord zal zijn. (Namelijk het ontwerp van een product)
- Als je in de analyse de deelvragen beantwoord, zal het antwoord niet volledig zijn. In dit geval moet je na iedere fase even terugkomen op de deelvragen.
- Als je om feedback vraagt moet je specifiek zijn over hetgeen waar je feedback wilt hebben. Anders krijg je alleen algemene feedback waar je vaak minder mee kunt doen.
- FMEA, LCA en MPI moeten in latere fases terugkomen.
Deze fase is verder vrij goed
verlopen. Iedereen is de meeste dagen gewoon op school zodat er voldoende
communicatie is. Hierdoor is de analysefase op tijd afgerond in tegenstelling
tot vorig blok.
Reflectie
Verbeterpunt 1: Verder verdieping FMEA, LCA en MPI
|
|
S
|
Aangezien de bovenstaande
onderdelen zogeheten ‘quickscans’ zijn, wil ik mij hier meer in verdiepen en
vaker oefenen om er sneller en beter in te worden.
|
M
|
Ik weet wanneer ik mijn doe
gehaald heb als ik niet meer hoef te zoeken naar hoe deze quickscans werken.
Dit zorgde ervoor dat het lang duurde om ze te maken.
|
A
|
Als ik dit doel gehaald heb kan ik
heel snel quickscans maken en doorgaan met verdere taken. Dit maakt het doel
heel acceptabel.
|
R
|
Dit leerdoel is reëel, maar ik
moet zorgen dat ook mijn projectgenoten deze scans goed onder de knie kunnen
krijgen. Daarom zal dit leerdoel niet meteen dit blok gehaald worden.
|
T
|
Dit leerdoel wil ik aan het eind
van blok 4 onder de knie hebben.
|
Leerdoel
|
Snel quickscans kunnen maken.
|
Activiteiten
|
Zo veel mogelijk quickscans maken
binnen het project. Mocht het leerdoel niet snel genoeg gaan kan ik ook
quickscans maken van een huishoudelijk apparaat thuis.
|
Toepassing
Deze analysefase is nuttig voor
aankomende (school)projecten die om een herontwerp gaan. Ook zijn de quickscans
van belang in de concept- en materialisatiefase van een (her)ontwerp. Daarom
zijn de aangeleerde tools in deze fase van belang voor alle aankomende
projecten waarbij een product ontworpen wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten