Zoeken in deze blog

zondag 13 maart 2016

Presentatie conceptfase

De presentatie van de conceptfase is goed verlopen. Ik heb geprobeerd om een tip van de afgelopen presentatie goed te gebruiken. Namelijk het toevoegen van toneel tijdens de presentatie. Hierdoor wordt de presentatie leuker om naar te kijken.
Over de concepten zijn ook een aantal kritische vragen gesteld. Deze hebben we voor het grootste deel goed kunnen beantwoorden. Toch kan de onderbouwing soms nog dieper gaan.
Na de presentatie is er weer flink wat feedback gegeven.

Feedback van Willem Haak

  • Oplossingen zijn sober maar kloppen wel. Niet naar 1 punt van het zonnewiel kijken maar per list vanuit ieder kwadrant kijken. Vervolgens je list eventueel doorontwikkelen.
  • Zoektocht naar listen kan veel beter. Daar wordt je ook trots van.
  • Hou je ontwerpvisie vast. Leg verbanden met vorige fasen.
  • Een week voor presentatie kijken per fase wat je mee kan nemen.
  • Omschrijf wat je gaat doen en koppel daarop terug. (Bijv. : ik ga nu een paar punten aanhalen en daar wil je feedback op ontvangen)
  • Toneel is goed houd dat er in.
  • Oefen het toneel ook, je kunt er dan ook aanpassingen in maken.
  • Probeer je toneel in verband aan te brengen, als dit goed lukt maakt het niet uit wanneer toneelstuk komt.
  • Als toneel niet in verband gebeurd. Plaats dit dan zo dat de concentratiecurve van je publiek een boost krijgt.
  • Als je iets niet weet zoek indicaties. Vraag experts, zoek voorbeelden en gebruik deze als referentie.
  • Zorg dat je weet waar je geen kennis van hebt. Probeer dan zoveel mogelijk kennis te vinden. Al is dit slechts indicatief.
  • Met DFA op detailniveau  (subassembly/onderdelen) kan je veel uitvinden over de kostprijs.
  • Probeer producten in gebruiksomgeving te plaatsen. Eventueel met gebruiker erbij. Dit kan met bijv. photoshop. Ook al is dit niet perfect, het voegt enorm veel toe.

Wat wil ik volgende keer beter toepassen?

  • Ik wil beter listen gaan stapelen. Dit kan bijvoorbeeld door functies te combineren (functie integratie) of door beter naar alle kwadranten van het zonnewiel te kijken.
  • Ik wil bij elke beslissing beter nagaan waar dit invloed op heeft binnen het zonnewiel. Soms kan je door van een andere richting te kijken op betere oplossingen komen.
  • Ik wil voortaan bij iedere fase terugblikken wat er in de vorige fases is gedaan. Hierdoor krijgt het project meer verband en krijg je meer grip op je ontwerp.
  • Ik wil volgende conceptfases meer praktische tests uit kunnen voeren zodat ik aan kan tonen waarom ik een bepaalde keuze heb gemaakt.
  • Voortaan wil ik in de conceptfase dieper ingaan op het DFA om een beter beeld te krijgen van de kostprijs van de assemblage.
  • Ik wil volgende presentatie starten met het aangeven wat ik ga behandelen en wat de luisteraar daar mee mag doen. Aan het eind van de presentatie kom ik daarop terug en check ik of ik bereikt heb wat ik wilde bereiken.
  • Volgende keer wil ik weer toneel gebruiken tijdens presentaties, dit keer wil ik wel beter plannen waar het toneel plaats gaat vinden. Ook wil ik het toneel oefenen en tweaken.
  • Bij de volgende presentatie wil ik de concepten in de gebruikersomgeving plaatsen. Eventueel met de gebruiker erbij. Dit voegt veel toe aan het conceptpaneel.

Op welke leerdoelen heeft dit invloed?

  • Leerdoel 1.2 Je kunt een productontwerp optimaliseren voor wat betreft fabricage, assemblage, falen, kosten, marktpositie, mens-product-interactie en duurzaamheid/milieubelasting.
  • Leerdoel 1.4 Je kunt ten opzichte van de productspecificaties een valide keuze maken voor de materialen, afmetingen en productiemethoden op basis van de eigenschappen, toepassing en prijs van metalen en kunststoffen en die van de productietechnieken waarmee je die materialen in de gewenste en/of benodigde seriegrootte, vorm en afmetingen kunt maken.
  • Leerdoel 1.7 Je kunt ontwerpideeĆ«n en -concepten doeltreffend en doelmatig visualiseren en communiceren aan medestudenten, docenten en opdrachtgevers.
  • Leerdoel 4.4 Je kunt essentiĆ«le fysische metingen uitvoeren
  • Leerdoel 4.5 Je kunt de opgedane kennis en informatie toepassen op nieuwe ontwerpen

  • Verbeterpunt 5 uit mijn POP (meer lachen tijdens presentaties)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten