Situatie
In het project van blok 3 wordt er een
herontwerp gemaakt van de Princess 4-in-1 contactgrill. Tijdens de analysefase
is er grondig gekeken naar het oude model. Ook is er onderzoek gedaan naar
deel- en analysevragen. Hieruit zijn conclusies gekomen en zoekvelden voor de
ideefase.
In de ideefase zijn er doodles gemaakt
aan de hand van de zoekvelden die opgesteld zijn. Vervolgens zijn deze doodles
geclusterd in een morfologische kaart waarna er drie integrale ideeën zijn
samengesteld.
Voor deze ideefase was er één week
tijd tot onze beschikking. Daarbij was één groepsgenoot twee dagen afwezig
waardoor er hard gewerkt moest worden.
Taak
Als groepsleider ben ik
verantwoordelijk geweest voor het maken van de planning. Ik heb alle
creativiteitssessies ingepland en vervolgens ook de andere taken. Dit ging niet
altijd even gemakkelijk omdat er veel gedaan moest worden en iemand twee dagen
afwezig was.
Verder ben ik dus veel bezig geweest
met doodlen en het invullen van de morfologische kaart. Wij hadden besloten om
3 integrale ideeën te doen dus iedereen kon zelf een integraal idee maken.
Voor de presentatie heb ik de poster
gemaakt en ik heb samen met Sander de presentatie gehouden.
Activiteiten
- Plannen van gezamenlijke creativiteitssessies
- Inplannen overige taken
- Doodlen aan de hand van de zoekvelden
- Doodles inscannen, knippen en opslaan
- Morfologische kaart invullen met opgeslagen doodles
- Integrale ideeën samenstellen
- Integrale ideeën tekenen
- Presentatieposter maken
- Presentatie voorbereiden en uitvoeren
Resultaat
Uiteindelijk hadden we drie integrale
ideeën. Deze ideeën zijn helaas niet allemaal van gelijkwaardig niveau. Eén
integraal idee zou veel te duur uitpakken en moet om die reden al afvallen. De
andere ideeën zijn zeer realistisch en haalbaar. Eén idee is erg gewaagd omdat
het de oude grill betreft, maar wel met isolatie aan de binnenkant en een
kleine aanpassing van de temperatuurregelaar.
Tijdens de presentatie is er niet veel
genoemd over de gelijkwaardigheid van ideeën. Over onze eigen presentatie is
voornamelijk gezegd dat het ene idee heel gewaagd is omdat er bijna niets
verandert.
Het volgende is genoemd over de
presentaties. Eerst zal er feedback per groep omschreven worden. Vervolgens
wordt er algemene feedback omschreven die voor iedere groep wel geld.
Feedback groep 1
- Haalbaarheid idee nr 2; Gebruik natuurkunde tijdens ontwerpen om te voorkomen dat er valse uitspraken worden gedaan.
Feedback groep 2
- Niet alleen uitslag van Keuzematrix gebruiken maar ook goed kunnen duiden op welke punten een idee afvalt of wint.
- Vooral veel extra functies, hoe blijft de kostprijs reëel. (Hetzelfde of lager)
Feedback groep 3 (eigen
groep)
- Multigrill fascinerend, eerste idee waar kostprijs van belang was.
- Multigrill te basic, kan veel meer in aangepast worden qua ergonomische bediening.
- Geen vragen over twijfel in Haalbaarheid.
Feedback groep 4
- Gebruik van de grill opgeleverd? Knoppen en dergelijke
- Mpi opgeleverd? Kleurgebruik bij temperatuur knop en verschillende indicatielampje
- Electriciteitsleer? Nog niets opgeleverd.
Algemene feedback
- Als je je doel vertelt, kom daar aan het eind op terug zodat de presentatie interessanter wordt.
- Reactie op het doel uitlokken
- Als er iets misloopt, probeer dan duidelijk te maken hoe je iets oplost. (Geen morfologische kaart door ziekte, leg uit hoe je je verlies voorkomt door het overslaan van die belangrijke stap)
- De methode wordt braaf gevolgd, probeer deze methode beter te BEGRIJPEN. Dit geeft inzicht in de gevolgen van bepaalde stappen.
- Als opdrachtgever advies geeft en je begrijpt niet waarom is dat een teken van het niet begrijpen van de methode.
- Inhoudelijk meer toevoegen in alle kwadranten van het zonnewiel.
- Concepten moeten echt haalbaar zijn, integrale ideeën moeten naar alle waarschijnlijkheid haalbaar zijn.
- Wel heel breed gaan met doodles, hoe breder je gaat hoe minder blinde vlekken je hebt.
- Tijdens divergentie alle creativiteit erin gooien, tijdens convergeren realistischer zien te maken.
- Beide punten hierboven genoemde zijn erg belangrijk, een slappe tussenweg is altijd mogelijk maar daarbij verliezen ze beiden hun kracht. Daarom proberen om in dit soort situaties een goede oplossing te vinden.
- Als je een ontwerpfout laat ontdekt, probeer dit op te lossen of iets hiermee te doen.
- Neem de regie in eigen handen.
- Laat altijd iets weten als er wijzigingen zijn.
- Presentaties mogen iets meer vuurwerk bevatten. Toneel erin verwerken en grappen gebruiken.
Reflectie
De feedback die genoemd is gaat
voornamelijk om communicatie, presentatie en methodisch ontwerpen. Vooral dat
laatste punt zal opgeschroefd moeten worden. Iedereen snapt wel welke fases er
moeten gebeuren, maar het convergeren in de ideefase ontbreekt nogal. Dit komt
omdat ik graag creatief bezig ben tijdens de ideefase. In het begin is ons ook
aangeleerd om de ideefase los te laten en ook vooral niet te kijken naar of je
ideeën haalbaar zijn. Echter wanneer de integrale ideeën worden samengesteld is
het belangrijk dat er goed wordt nagedacht. Zo zijn natuurkundige aspecten heel
belangrijk en is het ook noodzakelijk dat het integraal idee naar alle
waarschijnlijkheid haalbaar is.
Volgende keer ga ik proberen om
hiermee meer rekening te houden. Ik ga zo lang mogelijk creatief blijven totdat
de morfologische kaart gemaakt wordt. Hierna wil ik kritischer naar ideeën gaan
kijken om de haalbaarheid van je idee aantoonbaar te vergroten. Eventueel
kunnen alle ideeën die gedoodled zijn eerst geselecteerd worden met een
COCD-box.
Verbeterpunt 1: Kritischer kijken naar ideeën
|
|
S
|
Ik wil kritischer kijken naar
ideeën zonder mijn creativiteit te verliezen. Dit wil ik doen door tijdens
divergeren alle creativiteit te uiten. Vervolgens zal ik deze mindset
omzetten tijdens het ordenen. Daarna kan ik kritisch kijken naar alle ideeën
tijdens het convergeren.
|
M
|
Ik weet dat ik mijn doel behaald
heb als ik geen integraal idee meer samenstel die eigenlijk niet haalbaar is
(binnen deze opdracht).
|
A
|
Dit leerdoel is zeer acceptabel
omdat een opdrachtgever niet zit te wachten op ideeën waar hij in de context
niets aan heeft. (bijv. een supermooi idee maar met een veel te hoge
kostprijs voor de positionering van het product)
|
R
|
Dit leerdoel is realistisch
wanneer ik binnen de ideefase heel selectief een andere mindset aanneem per
fase (divergeren, ordenen, convergeren).
|
T
|
Dit leerdoel wil ik in blok 5
behalen, dan heb ik in blok 4 nog de tijd om te oefenen. Ik wil in blok 5 geen
onrealistische ideeën aanleveren.
|
Leerdoel
|
Kritischer kijken naar ideeën
tijdens het convergeren in de ideefase zodat er geen onrealistische ideeën
worden aangeleverd.
|
Activiteiten
|
-
Duidelijk onderscheid maken tussen divergeren
en convergeren
-
Deelnemen aan de ideefases die in volgende
projecten voorkomen.
|
Aangezien ik in mijn POP al veel
leerdoelen heb staan waar ik op dit moment mee bezig ben, zal ik niet nog meer
leerdoelen opstellen. Anders kom ik niet voldoende toe aan de andere leerdoelen
en zullen deze niet behaald worden.
Toepassing
De feedback die ik gekregen heb en de
dingen die ik in deze fase geleerd heb zijn van toepassing op alle toekomstige
ontwerpprojecten, presentaties en communicatiemomenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten