Zoeken in deze blog

zaterdag 13 februari 2016

Verloop van de onderzoeken in de analysefase

Nadat het huidige product geanalyseerd is zijn er vragen omhooggekomen die onderzocht moeten worden om tot een goed herontwerp te komen. Het belangrijkste probleem wat opgelost moet worden is het voldoen aan de Europese normen en dat men zich niet meer kan branden aan het product. Daarvoor zijn we verder gegaan met de analysefase zoals we deze gewend zijn van blok 1 en blok 2.

Voor het vinden van informatie is het belangrijk dat er betrouwbare bronnen worden gebruikt. Nu vind ik het soms nog lastig om te achterhalen of een bron wel of niet betrouwbaar is. Instanties en universiteiten zoals het CBS of de TU zijn altijd betrouwbaar maar lang niet alles valt via zulke instanties te vinden. Ook wordt er gebruik gemaakt van informatie uit boeken e.d. maar dit is vooral van toepassing op ontwerpmethodiek, materialen en productiemethodes.
Wanneer ik iets specifieks wil vinden zoek ik via Google. Hierbij is het van belang om te kijken of een bron betrouwbaar is of niet. Vaak probeer ik een auteur te vinden of te achterhalen van wie de website is en wat ze doen. Soms kun je dan op goede informatie uitkomen.
Laatst heb ik ontdekt dat Google ook een Scolar zoekfunctie heeft. Binnen deze zoekfunctie kun je zoeken naar informatie uit gepubliceerde wetenschappelijke onderzoeken. Dit is ideaal want dan heb je gelijk bronnen uit het hoogste niveau te pakken. Helaas valt ook hier niet alles te vinden.

Ik ben nog zoekende naar manieren om betere bronnen te vinden en deze ook te gebruiken. 

Feedback van anderen
Tijdens de presentatie vroeg Willem Haak naar de hoeveelheid betrouwbare bronnen die zijn gebruikt voor de analyse. Hij vroeg dit niet aan onze groep maar is natuurlijk wél op ons van toepassing. De groep die gevraagd werd hoeveel bronnen ze hadden die aantoonbaar betrouwbaar zijn, kwamen niet verder dan ongeveer 3 bronnen.
Dit heeft mij wel aan het denken gezet en ik ben de hoeveelheid betrouwbare bronnen nagegaan in onze analyse. Daarbij kwam ik uit op 6 betrouwbare bronnen (1 wetenschappelijk artikel, 3 boeken en 2 betrouwbare instanties). Verder is bijvoorbeeld ook de website van Princess gebruikt. Aangezien de materialenlijst die ze opstuurden al niet klopte hebben we aangenomen dat de website ook onbetrouwbaar is. 

Wat heb ik hiervan geleerd?

  • Ga altijd na of iets betrouwbaar is, zelfs als het betrouwbaar lijkt, kan het onbetrouwbaar zijn. Zoals in het voorbeeld met de website van Princess. Je zou verwachten dat het merk betrouwbaar is als het gaat om hun eigen producten, maar dat zijn ze absoluut niet.
  • Probeer zoveel mogelijk bronnen te gebruiken van de hoogste betrouwbaarheid.
  • Als je langer doorzoekt op een bepaald onderwerp zal je vanzelf een keer iets betrouwbaars kunnen vinden.
  • Er zijn tools beschikbaar zoals Google Scolar. Ik moet proberen meer van dergelijke tools te vinden zodat het zoeken naar betrouwbare bronnen sneller gaat.
Op welke leerdoelen is dit van toepassing?
  • Persoonlijk leerdoel 1 uit mijn POP (betrouwbaarheid van bronnen achterhalen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten