Zoeken in deze blog

zaterdag 13 februari 2016

Analyse van het huidige product

Om een goed herontwerp te kunnen maken van een bestaand product, is het belangrijk om goed te weten hoe het originele product in elkaar steekt. Hiervoor hebben we een aantal tools aangereikt gekregen:


  • FMEA
  • LCA
  • Marktpositionering
  • DFA / DFM 
  • MPI
  • User Scenario
  • Hoofd- en deelfuncties
De bovenstaande tools hebben elk hun eigen functie. Hieronder staat kort omschreven wat je met de tool doet en wat je ermee kunt bereiken.

FMEA (Failure Mode & Effects Analysis)
De FMEA is een methode om inzicht te krijgen in de gevaren van het product. Je gaat het product grondig bestuderen en per onderdeel geef je aan wat er mis kan gaan, hoe snel dit falen voorkomt, of men dit eenvoudig kan detecteren en hoe ernstig het falen kan zijn (op product en/of gebruiker).
Hiermee krijg je inzicht in de gevaarlijke punten in het ontwerp. Deze kennis kun je meenemen en rekening mee houden in je herontwerp. Je kunt het product dus veiliger maken.

LCA (Life Cycle Analysis)
Het LCA is een tool om inzicht te krijgen in de belasting voor het milieu die jouw product aanricht. Hierbij wordt rekening gehouden met de productie, distributie, gebruik en afdanking. Je probeert zoveel mogelijk gegevens mee te nemen in je product en drukt dit uit in millipoints. Hoe minder millipoints je product heeft, hoe beter het is voor het milieu.

Marktpositionering
Bij marktpositionering ga je het product vergelijken met concurrenten. Hierdoor weet je waar het product staat en waar je naar toe moet om de concurrentie voor te blijven.

DFA / DFM (Design For Assembly / Design For Manufacturability)
DFA / DFM is een methode om de productie en assemblage van het product te verbeteren. Hierin werk je stap voor stap uit hoe het product geproduceerd wordt. Uiteindelijk zet je deze stappen overzichtelijk in een tabel. Bij je herontwerp doe je dit opnieuw en ga je kijken of de assemblage verbeterd kan worden. Als de assemblage sneller kan, maak je meer producten per uur en ben je hier minder geld aan kwijt.

MPI (Mens Product Interactie)
In een MPI ga je stap voor stap na welke informatie jouw product geeft aan de gebruiker en hoe de gebruiker hierop reageert. Als je dit goed uitwerkt kun je veel slimme listen in je ontwerp stoppen waarmee onbedoeld gebruik kan worden voorkomen. Ook maakt het je product enorm prettig om mee te werken

User Scenario
In een user scenario wordt het product getest. Hierbij wordt gekeken welke handelingen je bij het product moet uitvoeren. Hierbij wordt bijgehouden hoe je die handelingen ervaart en hoeveel tijd ze in beslag nemen. Ook met deze tool kun je slimme listen verzinnen om je product sneller en prettiger in gebruik te maken.

Hoofd- en deelfuncties
Bij het onderzoeken van je product is het belangrijk om inzicht te hebben in de functies die je apparaat heeft. Vaak heeft een bepaald onderdeel meer functies dan je in eerste instantie verwacht. Soms kun je nog meer functies bundelen om het product compacter of goedkoper te maken terwijl het zijn functionaliteiten niet verliest.

Wat heb ik aan deze tools?
Deze tools geven enorm veel inzicht in je product op alle aspecten van het zonnewiel. Ook staan deze inzichten helder en meetbaar verwerkt. Tijdens je herontwerp ga je de tools opnieuw gebruiken om te vergelijken of je herontwerp beter is dan het oorspronkelijke product. Ook kun je m.b.v. deze tools verbeteringen aanbrengen in je herontwerp.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten