Zoeken in deze blog

zondag 3 april 2016

Bloggen voor dummies

Willem Haak heeft tijdens projectbegeleiding, twee weken terug, gevraagd of Diederick en ik willen helpen met het opkrikken van de blogcijfers van onze groepsgenoten. Dit komt omdat wij beiden vorig blok een hoog cijfer hadden behaald.
Om je eigen leerproces goed te kunnen sturen, is het van belang dat je goed weet hoe dat in elkaar steekt. Een manier om materie nog beter te begrijpen, is door het uit te leggen aan anderen. Wanneer je iets goed en helder uit kan leggen, begrijp je het zelf ook heel goed. Door deze methode te gebruiken kunnen we onze groepsgenoten helpen met het behalen van een hoger cijfer en daarnaast kan ik er zelf ook van leren. Een win-win situatie dus.
Aangezien het redelijk kortdag was om onze groepsgenoten nog intensief te helpen, hebben we ervoor gekozen om een lijst met richtlijnen op te stellen. Hierin kan iedereen zelf zien hoe je een goed blog opbouwt. Daarbij lag de focus vooral op het opstellen, handhaven en reflecteren van leerdoelen. Dit document hebben we ‘bloggen voor dummies’ genoemd. Dit document valt hier te vinden.
Na het opstellen van dit document zijn we niet intensief bezig geweest met het controleren van blogs om daar feedback op te geven. We hebben wél zeer regelmatig aan onze groepsgenoten gevraagd of het goed gaat met bloggen en of ze iets hebben aan ons document en onze blogs.
Veel mensen gaven aan dat het document een handige leidraad is. Ook vonden de meesten het erg prettig om onze blogs als voorbeeld te gebruiken. Toch heeft niemand aan ons om feedback gevraagd, wat voor hun een gemiste kans is.

Mijn eigen ervaring
Ik vond het leuk om op deze manier bezig te zijn met beter leren ‘leren’. Ook vond ik het interessant om weer eens les te geven. Ik ben twee jaar terug in opleiding geweest om kliminstructeur te worden. Hier heb ik ook een paar didactische trucjes geleerd. Dit heb ik altijd erg leerzaam gevonden, maar helaas heb ik dit door tijdgebrek stop moeten zetten.
In het document ‘bloggen voor dummies’ hebben Diederick en ik er voor gekozen om een dergelijk didactisch trucje toe te passen. We hebben namelijk aangeraden om SMART leerdoelen op te stellen. Ook hebben we een SMART format in het document gezet die iedereen kan gebruiken. We hebben juist expres weggelaten hoe je gebruik maakt van dit SMART formulier zodat de studenten hier zelf naar moeten zoeken en dus op meer manieren met de stof bezig zijn. We hopen dat daardoor de kennis over SMART beter blijft hangen.
Het lijkt mij leuk om dit initiatief door te zetten naar volgend blok zodat ik meer tijd heb om bijvoorbeeld klassikaal feedback te geven over een paar blogs van medestudenten. De andere studenten kunnen deze feedback weer toepassen op hun eigen blogs. Als dit goed gaat is het misschien zelfs een idee om dit op te zetten voor de eerstejaars van volgend jaar.

Feedback van anderen
·         Het document ‘bloggen voor dummies’ heeft een aantal studenten kunnen helpen. Dit hebben ze ook aangegeven.
·         Ik heb niet gehoord van studenten of er iets in het document stonden wat ze zelf twijfelachtig vonden. Daarom neem ik aan dat het document goed in elkaar zit en hulp kan bieden.
·         Veel studenten vinden het erg prettig om met een voorbeeldblog te werken. Mijn blog van blok 3 is gewoon openbaar voor iedereen. Het blog van blok 2 is daarentegen afgeschermd. Ik heb 4 studenten toegang verleend tot dit blog omdat ze daar uit zichzelf om vroegen. Dit geeft aan dat veel studenten iets doen met voorbeeldblogs, ook omdat niemand uit zichzelf vroeg om feedback maar wel om mijn blog van blok 2.

Wat heb ik hiervan geleerd?
·         Ik heb tijdens het opstellen van het document samen met Diederick op een aantal punten discussies gehad. Hier hebben we beiden over nagedacht en dit heeft ervoor gezorgd dat we zelf ook kritischer naar onze eigen blogs zijn gaan kijken.
·         Studenten werken graag met voorbeelden, hier durven ze ook om te vragen.
·         Er werd niet om feedback gevraagd. Ik wil erachter zien te komen waarom dit niet wordt gedaan. Was dit niet nodig? Of willen ze ons geen extra werk geven?
·         Didactiek kan erg handig worden toegepast. Ik zou hier graag meer over willen weten omdat dit later erg goed van pas kan komen.

Op welke leerdoel is dit van toepassing?
Op dit moment heb ik geen leerdoelen lopen waarop dit van toepassing is. Wél is het ook nuttig geweest voor mijn eigen blog. Ik heb weer nieuwe inzichten ontvangen op bepaalde punten.

Als ik hiermee doorga kan ik hier natuurlijk wel leerdoelen over opstellen. Dit mag natuurlijk niet mijn andere leerdoelen in de weg staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten