De groep van Gavin was voor ons aan de beurt. Gavin eindigde met zijn resultaten van de flow simulations in Solidworks. Ik sprong daarna in om te beginnen over de praktische experimenten. Beide hebben te maken met de warmteontwikkeling in de behuizing. Toch zijn de inzichten en resultaten zeer verschillend.
Daarna zijn we doorgegaan met het presenteren van ons gematerialiseerd product. Hieronder staat de presentatieposter die we gebruikt hebben.
Het is echt enorm goed gelukt om de kostprijs omlaag te drukken. Verder hebben we met berekeningen en metingen aan kunnen tonen dat de grill maximaal 63°C wordt aan de behuizing en dat de grill 15% energiezuiniger wordt bij gebruik van een uur lang.
De docenten en de opdrachtgever vonden dat dat goed gelukt is.
Hieronder staat de feedback die er gegeven is. De feedback zal ik per groep noteren, een deel daarvan is ook op ons van toepassing.
Feedback
Groep 1
- (+) leuke opening
- (+) Hasmik staat vrolijk en met een grijns te presenteren. Iedereen is keurig gekleed.
- (+) Conceptkeuzes doorontworpen om DFA en LCA te verbeteren
- (+) Thermische simulaties: stoer maar blijf altijd testen in realiteit
- (^) Simulatie is geen test, let op je woorden
- (^) Binnen de prijs
- (+) Samenwerken met anderen: verdeel rekenen en meten
- (^) Let op jargon, DFA
- (+) Assemblage list
- (+) Sterk ontwerp, zo slank
- (^) krijg je de temperatuur huishouding op orde?
- (^) "Eruit gehaald omdat het onnodig is"
- (+) Ontwerpvisie is expliciet genoemd - maak hem presenteerbaar
- (+) Tijdbeheersing in presentaties
- (+) Samenwerken als 4 groepen
- (+) Samenwerken met andere groep
- (+) Nette kleding
- (+) Indrukwekkende rendering
- (^) doe meer met je fysieke prototype
- (+) Slimme details
- (^) Wees expliciet over oude en nieuwe productie
- (^) Maak indicaties helemaal eenduidig
Groep 4
- (+) Kleurrijk en grote interface
- (^) Goed dat je een grappig voorbeeld maakt (verbrande boterham) maar denk even aan verbrandingslucht en consequenties (alarm e.d.)
- (+) strak prototype
- (^) wees kritisch op eigen ervaring vs doelgroep (de klas is niet de doelgroep)
- (+) Details in assemblage
- (^) Temperatuur begrenzing
- (^) Hoe ga je om met kritiek die je op dat moment niet kunt pareren.
Wat heb ik hiervan geleerd?
- het kan heel nuttig zijn om met andere groepen samen te werken. Zorg wel dat het van twee kanten blijft komen zodat het echt een samenwerking blijft.
- de opening is goed geslaagd. Dit was weer een nieuwe vorm van een grap maken tijdens de presentatie, dus het was afwachten wat de luisteraars er van vonden.
- Volgende keer ook theoretische simulaties meer gebruiken
- Ik wil volgende keer meer doen met het DFA. Hierin hebben we geen tijd weten te winnen.
- De ontwerpvisie aanhalen bij de presentatie kan extra krachtig werken
- Volgende keer meer doen met het fysieke prototype. In dit geval was ons prototype niet helemaal zoals het ontwerp is. Wel waren wij de enige groep met een werkend prototype. Dit was nodig om de laatste temperatuurtest uit te kunnen voeren.
- De lampjes voor indicatie waren niet gelijkwaardig. Dit had net iets verder uitgewerkt moeten worden om het doel volledig te bereiken.
Op welke leerdoelen is dit van toepassing?
- Leerdoel 1.2 Je kunt een productontwerp optimaliseren voor wat betreft fabricage, assemblage, falen, kosten, marktpositie, mens-product-interactie en duurzaamheid/milieubelasting.
- Leerdoel 1.4 Je kunt ten opzichte van de
productspecificaties een valide keuze maken voor de materialen, afmetingen en
productiemethoden op basis van de eigenschappen, toepassing en prijs van
metalen en kunststoffen en die van de productietechnieken waarmee je die
materialen in de gewenste en/of benodigde seriegrootte, vorm en afmetingen kunt
maken.
- Leerdoel 1.6 Je kunt ecologisch verantwoord
ontwerpen, rekening houdend met andere kwadranten van het zonnewiel (mens,
markt en technologie)
- Leerdoel 1.7 Je kunt ontwerpideeën en -concepten
doeltreffend en doelmatig visualiseren en communiceren aan medestudenten,
docenten en opdrachtgevers.
- Leerdoel 1.9 Je kunt een productontwerp modelleren in een 3D-softwarepakket.
- Leerdoel 2.1 Je kunt een herontwerp van een productconfiguratie visualiseren.
- Leerdoel 3.2 Je kunt de geloofwaardigheid van het MPI-aspect van je ontwerp overtuigend bewijzen door middel van je MPI-schema.
- Leerdoel 4.5 Je kunt de opgedane kennis en informatie toepassen op nieuwe ontwerpen.
- Verbeterpunt 5 uit mijn POP Meer lachen tijdens presentaties
Geen opmerkingen:
Een reactie posten